[:pl]Przychodząc od lat na pomoc naszym klientom i chcąc wesprzeć ich w najtrudniejszych do realizacji procesach poszukiwań specjalistów IT, zawsze zadajemy im pytanie o największe trudności danej rekrutacji. Odpowiedź, którą słyszymy od naszych partnerów po stronie HR zaskakująco często, była powodem, dla którego zdecydowaliśmy się na stworzenie tego artykułu.
Otóż często powtarzającym się wnioskiem naszych HR-owców jest stwierdzenie, że kandydaci reprezentujący tę grupę zawodową nie traktują przedstawicieli działów personalnych jak partnerów, ignorują ich, budując tym samym wizerunek mało otwartych na „nietechniczny biznes”, czy wręcz niekulturalnych w stosunku do innych.
Świat i ludzie IT są nam wyjątkowo bliscy, zaś HR to branża, którą reprezentujemy i którą uwielbiamy łączyć z drugim biegunem jakim są technologie. Dlatego pomyśleliśmy, że poniższym artykułem spróbujemy pokazać dlaczego w relacji pomiędzy HR-em i IT, szczególnie podczas rozmowy rekrutacyjnej, warto postawić na relacje 🙂
1. Rozmowa rekrutacyjna: IT tak samo ważne jak HR
Nie jest żadną nowiną fakt, że działy technologiczne dawno już zmieniły swoją funkcję.
W ogromnej większości przypadków nie są to już działy wsparcia użytkowników, czy generujące jedynie koszty działy oderwane od biznesu, wręcz przeciwnie. To właśnie w technologii upatruje się głównych przewag konkurencyjnych, a działy IT mają być partnerem dla poszczególnych działów biznesowych. Technologia ma być motorem napędowym biznesu i narzędziem do osiągania strategicznych celów organizacji. Od specjalistów IT wymaga się dziś nie tylko wiedzy technicznej, ale również miękkich umiejętności i kompetencji, czy wreszcie pro-biznesowych postaw i partnerskiego podejścia do każdego z działów biznesowych.
Idąc tym tropem, możemy sobie wyobrazić, że w rekrutacjach prowadzonych przez wiele organizacji kładzie się tak samo duży nacisk na weryfikację wiedzy i umiejętności technicznych, jak i miękkich kompetencji oraz profilu osobowościowego kandydata.
Wniosek: drodzy kandydaci IT uczestniczący w rekrutacjach, podstawcie znak równości pomiędzy wagą rozmowy technicznej, a wagą rozmowy typowo HR-owej. Pierwszym etapem wielu procesów rekrutacyjnych jest bardzo często właśnie rozmowa z przedstawicielem działu personalnego. Jeśli ten uzna, że kandydat jest niegrzeczny, niekulturalny tudzież nie potrafi prowadzić rozmowy z osobą „nietechniczną”, może nie dać nam szansy na przejście do kolejnego etapu, jakim jest rozmowa z osobą techniczną. Czy warto odebrać sobie możliwość pracy w ciekawym miejscu?
2. Nietechniczny HR? A może to tylko badanie komunikatywności?
Przyjęło się już wśród kandydatów IT, że dział HR nie jest dla nich „godnym” partnerem do rozmów technicznych. A ponieważ specjaliści techniczni to często osoby bardzo konkretne, zorientowane na fakty, myślące bardzo analitycznie, zdarza się że trudno im znaleźć płaszczyznę porozumienia z HR-owcami, dla których ważny jest człowiek, relacje, motywacja czy miękkie kompetencje. Znamy natomiast wielu mądrych i dysponujących bardzo dużą świadomością techniczną przedstawicieli działów personalnych. Jednak ich zadaniem jest przede wszystkim sprawdzenie czy rekrutowany ma szansę zbudować relację z biznesem, czy potrafi wytłumaczyć prostym językiem, trudne zagadnienia tak, by biznes miał szansę je zrozumieć. HR wiele razy skupia się bardziej na motywacji, osobowości, oczekiwaniach i miękkich aspektach danej kandydatury. Badanie techniczne zostawiają natomiast działom technicznym, potencjalnym bezpośrednim przełożonym, czy zewnętrznym partnerom, którzy dysponują odpowiednimi narzędziami.
Kochani specjaliści i eksperci IT, nie dajcie się zwieść i pamiętajcie o celach procesów rekrutacyjnych, które realizuje HR! 🙂
3. Kultura osobista – zawsze w cenie!
Niezależnie od tego, czy pierwszą rozmowę rekrutacyjną prowadzi dział HR, czy potencjalny bezpośredni przełożony w postaci osoby technicznej, kultura osobista oraz szacunek okazany rozmówcy są zawsze na miejscu. Chcąc budować swoją wartość, eksperci i specjaliści świata IT mogą kształcić nie tylko umiejętności techniczne, czy zdobywać wiedzę merytoryczną, ale powinni stawiać również na rozwój kompetencji społecznych, na relacje międzyludzkie czy umiejętności miękkie, komunikacyjne.
Podczas rozmowy rekrutacyjnej, niezależnie od miejsca, które nasz rozmówca zajmuje w strukturze organizacji czy poziomu jego wiedzy technicznej, powinniśmy zawsze zachowywać się tak, jakby po drugiej stronie siedział nasz klient. Szacunek do ludzi, profesjonalizm i takt, to elementy, za które przedstawiciel działu HR stawia punkty, niezależnie od stanowiska, na które rekrutuje, czy branży, w której funkcjonuje.
Pamiętajmy o tym, nawet jeśli jesteśmy wybitnymi ekspertami w swojej dziedzinie 🙂
4. Bo nigdy nie wiesz, jaki scenariusz zgotuje Ci los…
Na koniec prosta prawda: ludzi, których spotykamy przypadkiem lub w okolicznościach, w których nie zawsze zależy nam na tym by wypaść perfekcyjnie, możemy przyszłości spotkać w sytuacjach, w których na własnym, dobrym wizerunku będzie nam zależało dużo bardziej. Wówczas nie będziemy mieli już szansy ponownie zrobić pierwszego wrażenia…
Mamy nadzieję, że tych kilka spostrzeżeń pomoże działom HR i kandydatom z branży IT poprawić wzajemne relacje, zaś eksperci i specjaliści techniczni skorzystają z pojawiających się propozycji zawodowych na 100% :)[:]